Pervezimas

Egzotinių vaisių A.B.C. Kad kelionėje netruktų vitaminų (2 dalis)

SKANU! |

Antroje straipsnio dalyje aprašysime daugiau mums žinomus vaisius ir jų maistingąsias savybes. Parduotuvių lentynos šiais vaisiais nukrautos beveik ištisus metus. Keliaudami po egzotines šalis, paragaukite ką tik nuskintų apelsinų, mandarinų ar ananasų. Šviežiai nuskinti jie ne tik kur kas gardesni, bet dažnai ir pigesni.

Ananasai

Ananasai

Ananasas sudarytas iš nevalgomos odelės ir minkštimo, kuris prinokęs būna baltai kreminės arba gelsvos spalvos. Jame yra beveik 14 proc. cukraus, 10 proc. organinių rūgščių, kalcio, magnio, kalio, fosforo, nedaug baltymų ir vitaminų: B2, B1 ir C bei bromelino – enzimo, panašaus į pepsiną ir papainą, kurie turi priešuždegiminių savybių ir mažina tinimą. Ananasų sulčių patariama gerti sergant skrandžio, žarnyno, kepenų, širdies, kraujagyslių bei inkstų ligomis, taip pat mažakraujyste. Homeopatijoje jos rekomenduojamos kaip raminamoji priemonė. Ananasų negalima ilgai laikyti.

 

 

Apelsinai

Apelsinai

Pirmosios žinios apie apelsinus siekia 2200 m. pr. m. e. Tais laikais apelsinai buvo auginami Kinijoje. Šie vaisiai turi daug cukraus, organinių rūgščių, pektininių, mineralinių medžiagų: ypač daug kalio, fitoncidų, vitaminų C, B1, B2, provitamino A. Apelsinai puikūs antioksidantai, saugantys žmogaus organizmą nuo kenksmingų medžiagų, mažinantys ne tik aterosklerozės, bet ir vėžio atsiradimo riziką. Apelsinuose esantys fitoncidai užmuša kai kurias ligas sukeliančius mikrobus. Kadangi apelsinuose daug kalio, vitaminų, jie būtini sergant hipertonine liga, efektyvus vaistas nuo avitaminozių, hipovitaminozių.

 

 

Bananai

Bananai

Bananai yra labai maistingi, be to, lengvai virškinami, todėl juos gali valgyti net maži vaikai ir vyresni žmonės. Ypač naudingi ligoniams, kurie skundžiasi virškinimo sutrikimais. Bananuose yra apie 20 proc. angliavandenių, 1 proc. baltymų, 0,5 proc. riebalų, 7 proc. krakmolo, nemažai vitamino C, provitamino A, B1,B2, E, PP vitaminų ir daug mineralinių medžiagų (ypač kalio, kuris padeda iš organizmo išsiskirti skysčiams). Kai kuriuose kraštuose valgomi ne tik vaisiai, bet ir jauni bananų lapai bei žiedynų viršūnės su spalvotais pažiedžiais. Jie verdami ir troškinami kaip ir daržovės. Sunokusių bananų negalima laikyti šaldytuve, nes jie pasidaro nebeskanūs.

 

Citrinos

Citrinos

Citrinos kilusios iš Pietryčių Azijos, ten savaime auga kalnuose. Jos turi antiseptinių savybių. Citrinų minkštime daug citrinų ir obuolių rūgščių, pektininių medžiagų, kalio, fitoncidų, vitaminų C, B grupės, P, karotino. Citrinos ypač tinka peršalus ar sergant gripu, naikina kenksmingas bakterijas, gerina virškinimą. Specifinį kvapą suteikia eterinis aliejus, esantis vaisiaus luobelėje.

 

 

 

Greipfrutai

Greipfrutai

Greipfrutai – tai citrusiniai vaisiai, kuriems būdingas stiprus arba silpnesnis kartumas. Ar greipfrutų sultys naudingos, dauguma specialistų sprendžia pagal vitamino C kiekį. Greipfrutų sultys puikiai malšina troškulį (minkštime yra beveik 90 proc. sulčių). Juose yra karčiojo glikozido. Jų sudėtyje daug organinių rūgščių, kurių vertingiausia – citrinų rūgštis. Be to, greipfrutuose yra cukraus, eterinių aliejų, vitaminų, ypač D, P, B1, C. Greipfrutai žadina apetitą, gerina virškinimą, padeda išvengti aterosklerozės. Juos tinka vartoti sergant hipertonine liga. Greipfrutai tonizuoja visą organizmą, todėl ypač tinka valgyti sveikstant po ligų.

 

 

Kiviai

Kiviai

Stiprina širdį ir nervus bei didina atsparumą infekcijoms. Šiuose vaisiuose yra daug mineralinių medžiagų: kalio, kalcio, magnio, vario, geležies, fosforo, pektinų, cukraus bei organinių rūgščių. Taip pat turi ir vitaminų: A, B, E ir ypač daug C. Pastarasis ne tik stiprina organizmą, bet ir reguliuoja hormonų bei skydliaukės veiklą, stabdo streso hormonų išsiskyrimą. Padeda įveikti gripą, persišaldymą, stabdo dantenų kraujavimą, stiprina nervus, gerina savijautą, saugo nuo sklerozės ir širdies smūgio, valo iš organizmo toksinus ir užkerta kelią avitaminozei. Viename vaisiuje vitaminų ir mineralinių medžiagų yra tiek, kiek vienam žmogui vidutiniškai reikia per dieną. 100g vaisių turi 53 kalorijas. Kivi galima valgyti vienus, dėti į įvairias salotas ir gaminius. Nepatariama su jais gaminti pieno kokteilių, nes aktinidas (vaisiuose esantis fermentas) apkartina pieną.

 

Mandarinai

Mandarinai

Mandarinai – citrusiniai vaisiai, kuriuose yra vitamino C, D ir K. Jų sultys – puikus dietinis gėrimas. Valgomas po žieve esantis minkštimas, kuris yra suskirstytas skiltelėmis. Gali būti sėklų, kurios nevalgomos. Priklausomai nuo rūšies, mandarinai gali būti labai rūgštūs arba saldžiarūgščiai. Vaisiai gerina apetitą, skatina medžiagų apykaitą, o eterinis mandarinų aliejus – gerina nuotaiką. Kad ir kiek mandarinai turėtų naudingų savybių, jie gali ir pakenkti. Vaisiai dirgina gleivinę ir kepenis, todėl nerekomenduojama jų vartoti sergantiems skrandžio, dvylikapirštės žarnos opa, gastritu, kurių padidėjęs rūgštingumas

 

 

Granatai

Granatai

Granatmedžių vaisių sultyse yra 8-19 proc. cukraus ir 1-10 proc. citrinų bei obuolių rūgščių. Jos puikiai malšina troškulį, žadina apetitą, reguliuoja virškinimo procesus. Naudojamos gėrimų pvz. grenadino ir desertų gamybai. Garinant sultis, gaminamas padažas “našarbi” – vienas geriausių daugelio kaukazietiškųjų patiekalų užpilų. Džiovintos sėklos Artimųjų Rytų kraštuose vartojamos kaip prieskoniai. Anardana - vien tik iš sėklų gaminamas prieskonis. Granatų sėklos dedamos į prieskonių mišinius. Granatmedžių vaisių luobelėje yra rauginių medžiagų. Sėklose yra maždaug apie 20 proc. riebalų, todėl gaminamas valgomasis aliejus. Granatmedžiai turi ir gydomųjų savybių. Jų žievės ir vaisių luobelių nuovirai, žiedų antpilai varo kirmėles, šviežių žiedlapių kompresais gydomi sumušimai ir patinimai. Persišaldžius patartina valgyti šviežių vaisių – jie mažina karštį.

 

Nektarinai

Nektarinai

Nektarinai – puikaus skonio ir aromato vaisiai. Jie yra išvestiniai vaisiai gauti kryžminant persikus ir obuolius. Juose yra 70-90 % vandens. Angliavandenių sudėtyje vyrauja cukrus. Nektarinuose beveik nėra krakmolo, mažai ląstelienos, tačiau daug pektininių medžiagų. Nektarinuose vitaminų nedaug, tik kiek daugiau vitamino C. Jų sudėtyje labai daug kalio – mineralo, ypač svarbaus normaliai širdies veiklai. Taigi, sergantieji širdies ligomis nektarinus gali valgyti kuo dažniau.

 

 

Mango

Mango

Mango vaisius dėl savo ypatingo skonio ir aromato vadinamas netgi vaisių karaliumi. Mango vaisiai yra ovalūs arba inksto formos, subtilaus aromato. Po jų nevalgoma oda gausu kalcio, jodo, kalio, magnio, fosforo, vitaminų A, B1, C, D, E. Šios medžiagos stiprina imunitetą, odą, saugo nuo infekcijų bei persišaldymų. Jei ant mango vaisių odelės yra keletas tamsesnių dėmelių, vadinasi jie yra prinokę, o ne blogos kokybės. Kieti mango vaisiai kambario temperatūroje arba įdėti į maišelį per savaitę prinoksta.

 

 

Persikai

Persikai

Švelnių ir kvapnių persikų minkštime gausu organizmui naudingų medžiagų: chinino, obuolių, citrinų, vyno rūgščių, eterinio aliejaus, cukraus, kalio, geležies, vitaminų C ir B, karotino. Persikus patartina valgyti sutrikus virškinimui – jie stiprina virškinimo liaukų sekreciją, o taip pat sergant širdies ligomis – minkštime labai daug kalio. Kai kurių šalių liaudies medicinoje persikų lapų nuoviru gydomas reumatas, galvos skausmai, tam tikros žarnyno ligos, jų vonelėmis – egzema, o žiedų arbata rekomenduojama kaip vidurius paleidžianti ar šlapimą varanti priemonė. Persikų kauliukų aliejus sėkmingai naudojamas farmacijoje bei kosmetikos pramonėje.


Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Galite naudoti šias HTML žymas ir atributus: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>





Draudimas

Nepraleisk geriausių kelionių pasiūlymų. Užsisakyk naujienlaiškį!

Naujienlaiškis užsakytas, Jums išsiųstas laiškas su patvirtinimo nuoroda